Zagreb

19 juli 2018 - Zagreb, Kroatië

Woensdag 18 juli

Een paar jaar geleden vloog ik ' in mijn eentje' van Bristol naar Amsterdam. Nu in mn uppie van Amsterdam naar Zagreb, ongeveer 1 uur en 50 minuten vliegen. Nadat ik wat geslapen had (zover dat ging met de zenuwen), had ik om 6.30 de bus naar het station. 1,5 uur later stond ik ingecheckt en wel klaar om het vliegtuig in te stappen. Het vliegen zelf ging bijzonder goed. Alleen met de turbulentie vlak voor het landen had ik wat kriebels van de spanning, maar verder viel het mee. Ik was alleen mijn zonnebril in het vliegtuig vergeten (stom!). Gelukkig op het vliegveld in Zagreb allerlei winkels die zonnebrillen verkopen. Bernardo de taxichauffeur bracht me naar de studenten campus waar we tijdens het festival verblijven. Onderweg vertelde hij me van alles over de stad. Waar ik kon shoppen, waar ik tramkaartjes kon halen (bij de Tisak), het museum van moderne kunst wees hij me nog aan, het kon niet meer mis gaan.

De tisak

De campus waar we kunnen verblijven tijdens het festival bestaat uit een aantal gebouwen, met een kantine en een cafeetje met terras met lekker koud bier. WE zijn niet de enige dansgroep die hier verblijven. De Belgen zitten er ook en ik ben ook een Mexicaanse club al tegen gekomen.

Er wordt goed voor ons gezorgd. Er is ontbijt, warme lunch en avonddiner, waarbij je kan kiezen tussen verschillende soorten vlees en pasta, rijst of aardappel. Maar dan op z'n Kroatisch natuurlijk.
We komen straks ook terug met enorme conditie en gespierde benen, want we slapen op de vierde verdieping, en er is geen lift. Lekker trappen op en af, hoort erbij.
De kamers zijn prima! Tweepersoons, en per twee kamers deel je een badkamertje en minikeuken (met koelkast!).

Eten

Verder is de stad prima bereikbaar met de tram, lijn 17, ongeveer 20 minuutjes. Je koopt een kaartje voor 30 minuten bij de Tisak. Dat kost 4 kuna = ongeveer 50 eurocent. Die Tisak, daar kan je van alles wat kopen, een soort kiosk. Ze staan bijna overal.

Ijsjes in de stad zijn er ook genoeg. Met het warme weer erg lekker.

Ijs
In de stad heb je een centraal plein met een podium en een marktje. Daar zijn een deel van de optredens. In de bovenstad (met veel trappen omhoog) is er nog een pleintje met uitzicht waar een podium staat.

Vlag! Elif & ik met onze vlag 'Nizozemska' (Nederland).

Aan het eind van de avond was een groot deel van Nitsanim compleet. Samen met onze Kroatische gids Ivan (iedere dansgroep heeft een begeleider), gingen we 's avonds de stad verkennen. En natuurlijk wat drinken. Erg mooie stad Zagreb.

Uitzicht

Iedere dag om 12 uur 's middags wordt er met het kanon geschoten. Ik vraag me dan af wat ze er in stoppen.

Donderdag 19 juli

Ik deel de kamer met onze violiste Marijn. Gezellige meid en ik heb een leuke klik met haar. Misschien ook omdat ik haar wel eens eerder een keer ontmoet heb.

Het ontbijt is tot 9 uur. Natuurlijk werden wij later pas wakker (ja, het is toch ook vakantie). Bovendien hebben wij vandaag nog een rustdag en nog geen optredens. De groep is ook nog niet officieel compleet.
Vervelend nou, dan moeten Marijn en ik maar naar dat bakkertje hier op de hoek. Zwaar leven. Moeten we dan maar op een bankje in het park een lekker broodje oppeuzelen.

In de stad was er ook al het een en ander te zien en te beleven. Mooie dansen en mooie muziek. Wel zo veel mogelijk schaduw opzoeken en lekker veel zonnebrand smeren.

Gelukkig hebben wij de mazzel dat er vlakbij de campus een prachtig meer is, waar je heerlijk kan zwemmen. Dat hoef je ons geen twee keer te vertellen! Heerlijk afkoelen in het water, voordat we met z'n allen gingen repeteren. Even oefenen, dat hoort er ook bij. Morgen mogen we flink aan de bak.

Meertje

'S Avonds is het qua tempereatuur veel beter uit te houden. Maar het is nog steeds niet koud te noemen.

De rest is druk bezig met de kostuums in orde maken zodat we er de komende dagen piekfijn uit zullen zien! Bovendien was er een van de mannen een van de kostuums vergeten, waar nog even wat voor verzonnen is. Rokken worden gestreken, stukjes genaaid en alles klaar gelegd.

Morgenochtend mogen we al om 9 uur omgekleed en wel klaar staan om met de bus naar de stad gebracht te worden, waar om 10.00 het programma begint. Verschillende groepen zullen dan ook weer optreden.
Daarna is het tijd voor lunch, een een doorloop voor de organisatie. Om 17.00 is het alweer gereed maken om 19.00 weer in de stad op het grote plein op te treden. Ik heb er zin in!
Zaterdag is er trouwens een speciaal optreden voor de TV. Ik zal kijken of ik een link kan doorsturen.

Op de facebook pagina van het festival verschijnen ook allerlei foto's van alle optredens: https://www.facebook.com/smotrafolklora/
Vanaf morgen zullen daar ook foto's van ons verschijnen!

Voor nu, Dobar dan & do videnja. Weltrusten.Kerkje kerkje in Zagreb met mooi dak.